Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.10.2011 07:47 - Победител в тв дебата между Плевнелиев, Калфин и Кунева всъщност е Али Ръза от "Листопад"
Автор: cnyyk Категория: Бизнес   
Прочетен: 585 Коментари: 0 Гласове:
0





image

Али Ръза и Хайрие всъщност са истинските победители от кандидат-президентските тв дебати.

По сто пъти на ден чувам, че продаването и купуването на гласове е престъпление. Идиот да съм, ще го запомня. От толкова много казване (задължение по закон), в съзнанието остават двете ключови думи – продаване и купуване. Изборите са сведени до това, че търговията с гласове е престъпление. Ами търговията с влияние, търговията с власт, търговията с медийно присъствие, търговията с истината, търговията с Бога?

Законодателят не казва, че това е престъпление и затова политиците не предупреждават избирателя за тези опасности. Напротив, творчески доразвиват всички тези порочни практики. Избирателният кодекс е върхът на популизма. Той легитимира търговията по време на избори и забрани само купуването и продажбата на гласове. Знаете ли защо? Защото това явление е към залеза си, вече не върши работа.

Вдигането на тавана за разходите на партиите, които могат да отчетат законно в Сметната палата е доказателство, че през изборите се прекарват огромни количества пари. До 8 милиона лева може да похарчи една партийна централа за местния вот и до 2 милиона лева за президентския – общо 10 милиона лева. Теоретично през изборната центрофуга ще се прекарат между 100 и 150 милиона лева. Това са парите за половин магистрала. Голяма част от тези пари ще минат през частните медии като през машини за легитимация. В момента изглежда демоде агитацията да се води с листовки и плакати. Дори митингите станаха по-скромни и локални. А дебатите и острите сблъсъци между конкурентите са кът. В същото време търговското качество на изборите се засилва за сметка на политическото. Отдавна се знае, че през медиите се перат пари, получени от мръсни политически сделки, но и новият Изборен кодекс (гордостта на ГЕРБ) не прекрати тази практика. Вестниците и телевизиите продават съдържание, така, както се продава морал. Сегашната кампания показа, че изборите вече са се превърнали в схеми за печелене на пари, а не толкова на избиратели.

image Дебатът по TV7 СНИМКА: ИВАН СТОИМЕНОВ

Много търговски (дори леко отблъскващ) вид имаха и двата прословути тв дебати между кандидат-президентските двойки. Вече знаем, че те станаха възможни, защото ГЕРБ благоволи да си избере медията, в която да пусне кандидата си. Червеният претендент Ивайло Калфин, а и другите мераклии за поста, многократно подканяха към пряк сблъсък конкурентите си, приемайки всякакви условия – кеф им да спорят на Околовръстното, на магистрала “Люлин” или в “Столипиново”, насред мегдана. От ГЕРБ обаче подходиха прагматично и избраха две частни медии, близки до сърцето им. Защо частни, а не обществени, е лесно да се досетим. Защото през частните ще осребрят “истината си” така, както в обществените няма как да стане. А и в частните медии “търговският продукт” вдига стойността си правопропорционално на рекламите, които привлича. В обществените БНТ и БНР рекламите са ограничени, а и регламентите са по строги, има възможност за граждански контрол.

Кандидат-президентските двойки, които се опитаха да ни “продадат” по време на двата изтощителни телевизионни дебати ми заприличаха на щафети салам, поставени в лъскави опаковки и вързани със сини, червени и пембяни панделки за блясък. Представих си как някой ги поставя на политическия тезгях с надпис отпред: “Купете си, те са без консерванти и оцветители, не са опасни за вашето здраве”. Телевизиите сякаш гарантираха за безопасността на кандидатите. За онези кандидати, които останаха извън студията им (като информираният Алексей Петров и непредсказуемият Волен Сидеров или набиращият популярност Светльо от “Хиподил”), останаха съмненията, че може да има непозволени съставки в словата им, че може да отровят аудиторията с идеи, от които на обществото да му се повдигне.

Усещането за търговска атмосфера преди, по време и след дебатите се подсили и от шумната препирня кой какъв пазарен дял взел от аудиторията. Частниците от bTV веднага се похвалиха, че са ударили в земята частника Бареков и TV7. Според проучване на GARB за тв аудиторията в деня и часа на дебата между мераклиите за стола на “Дондуков” 2, малко над 47% от българите, които са били пред телевизора си, са гледали политическото шоу. За сравнение, на 11 октомври, когато Плевнелиев и Калфин влязоха в дебати по TV7, пазарният дял на предаването е бил едва 6,06% или почти осем пъти по-нисък. По този начин телевизиите си мерят повече парите и печалбите, отколкото обществените рейтинги. За тях е все едно дали ще “продават” кренвирши или по-луксозни салами.

image Дебатът по bTV СНИМКА: ИВАН СТОИМЕНОВ

Няма логика първият сблъсък между кандидатите за президент Росен Плевнелиев и Ивайло Калфин, който би следвало да е по-остър и по-изчистен, да е осем пъти по-непопулярен от дебата между тримата кандидати – същите двама и Меглена Кунева, плюс тримата кандидати за вицета. Обяснението на bTV е просто – хората в този час се интересували повече от съдбата на Али Ръза от “Листопад”, (когато Бареков препитвал мераклиите за поста), отколкото от собствената си съдба, която могат да разгадаят между думите и мълчанията на двамата основни претенденти.

От всичко това излиза, че аудиторията има търговски, а не политически нюх и интереси. Дори да не е точно така, ще стане, щом така твърдят виртуалните лидери на мнение. Пазарът, както знаем, се определя от търсенето и предлагането. Това, което ни казаха телевизиите тези дни с непремерените си хвалби е, че масовата българска публика търси “продукт”, който да е по-интересен от Али Ръза. И че Плевнелиев, Калфин и Кунева, барабар с трите си вицета, трудно могат да стигнат популярността на турския герой. Защото, ако дебатът между шестимата взел пазарен дял от 47%, то “Листопад” взимал 50%. Всичко това говори за огромна криза в предлагането на политическия тезгях, за криза в политическото въобще.

От двата тв дебата спечелиха търговците и изгубиха политиците. Защото в продължение на два часа и половина няма как да се проведе нормален разговор по три или четири основни теми, които вълнуват обществото и са акценти в програмата на кандидатите. За два часа и половина водещите разходиха кандидатите във всички области на знанието и не си спомням дали не ги попитаха нещо и за космическите боклуци. Регламентът им позволяваше някой от кандидатите, притиснат с неудобен въпрос, да не отговаря, а да се прави на шменти-капели. В това бурно препускане през сценария с въпросите се изгубиха важните отговори. На тях никой не държеше всъщност.

Само на пръв поглед изглежда, че всичкото това празнословие работи в ползва на политиците. Напротив, това раздразни публиката, на която и без това политиците и медиите вкупом се опитват да внушат, че оглупява.

Сценарият и на двата дебата беше замислен като театър, в който на зрителя не се оставя възможност да прецени и претегли мнения и идеи, защото целта на разговорката в студиото беше не да се говори по същество, а да се “води” зрителят за “носа” до крайният извод, който някой друг ще направи вместо него. Точно като в “Листопад”. В случая ни сервираха социологическата агенция на началничката на кабинета на Бойко Борисов. Най-потресаващото обаче беше наивното обяснение на тв водещите от частната медия, че избрали тази агенция, защото дала най-ниска цена, а те се вълнували предимно от печалбата си и по-ниските разходи, съответно.

Усещането за търговска атмосфера в предизборната кампания е повсеместно – и за електронните, и за печатните медии. Затова е добре при първия ремонт на Избирателния кодекс да се реши този най-важен въпрос – как изборите да се развържат от парите. Някои ще възкликнат: невъзможно!

Ако е невъзможно, тогава партиите да ги направим АД-та и поне хазната да започне да им събира данък печалба. А политиците да обявим за търговци в храма на демокрацията. Тогава купуването и продаването на каквото и да е ще бъде не само разрешено, но и по телевизиите ще организират търгове с публично наддаване от партийните централи. Ей, това шоу е по-интересно от стерилното шоу на Ани Цолова и Виктор Николаев сега.





Гласувай:
0



Спечели и ти от своя блог!
Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: cnyyk
Категория: Новини
Прочетен: 1729854
Постинги: 657
Коментари: 502
Гласове: 485
Архив